Alla inlägg under november 2010

Av Palle Reiler - 14 november 2010 15:39

Jag är så jävla less på att behöva köpa allt skräp som kommer från Kina!!!! Så fort något är lite billigare, dvs. överkomligt i pris för oss, är det MADE IN CHINA! På vissa områden finns inget annat att köpa längre!!! Leksaker t.ex Har någon kommit över någon leksak de senaste fem åren som inte är från Kina? Nu börjar de också importera mat direkt från Kina. På Willy´s kan man köpa djupfryst fisk därifrån. Så jävla sjukt!! Fortsätter detta, finns snart inga alternativ längre på något område. Snälla, ge mig adresser till alternativ handel med prylar från andra länder än just Kina. Varför ska jag tvingas stödja en diktatur som håller sina undersåtar i ett järngrepp och där varje opposition fängslas eller värre.

Av Palle Reiler - 3 november 2010 16:29

...tänker på Caro varje dag...undrar vad hon gör och hur hon mår...hoppas hon skriver en rad någon mer gång och samtidigt...bättre att inte veta.

Tröstar mig ibland med att tänka att jag gav henne flera chanser som hon inte tog. En utbildning till lärare, fyra år betalda av mig. Hon ville inte. En utbildning till sjuksköterska, hennes val, sedan tog hon inte den chansen heller. Ett förslag att komma till Sverige som invandrad arbetskraft - något borgarna lanserade för några år sedan. Hon ville inte.

Vad mer kunde jag gjort?

Av Palle Reiler - 1 november 2010 16:40

Under våren hade vi diskuterat att jag skulle skriva en bok om hennes liv. Jag hoppades att hon i det samarbete skulle svara på många av de frågor jag aldrig tidigare fått svar på. Hon hade sagt ja till tanken men ville inte ha en mobil med internetuppkoppling utan en laptop av mig. Jag hade lovat den till hösten eftersom jag inte kunde få fram de ytterligare 5000 den skulle kosta.


I maj avgjordes saken. Jag svarade Caro att jag inte hade de pengar hon ville ha. Uppmanade henne att sälja sin skola för att få erforderliga kontanter till läkarna. Hon bönade och bad ett par gånger till. Sedan "i alla fall hälften". Jag svarade inte längre. Sen var det tyst. I början av augusti kom ett kort sms: Länge sedan vi hördes av. Inte heller nu svarade jag. Vet ju hur det blir om vi börjar igen. Jag klarar inte betala allt hon behöver.


Jag har aldrig haft så dåligt samvete för något jag gjort som i detta fall. Och jag tänker på Caro varje dag...

Av Palle Reiler - 1 november 2010 16:40

Vet inte vad som hänt med numreringen av bloggen och varför 198 kommer före 197. Fortsätter istället på 199 

Av Palle Reiler - 1 november 2010 16:35

Jag mår rent ut sagt skit efter detta sms. Vad göra? Jag kan inte enkelt få fram 25 000 som Caro begär. Och kommer det att räcka med det? Alla tidigare erfarenheter har givit vid handen att vad jag än gör så är det aldrig färdigt. Det blir bara mer och mer. Under tiden oktober 2009 - maj 2010 har jag skickat 35 000 allt i allt. Ytterligare 25 000 nu? Och vad händer sedan?

Men kan jag säga nej till hennes begäran när hennes liv troligen hänger på mitt svar?

Av Palle Reiler - 1 november 2010 16:29

Efter tio dagars privat sjukvård har inget blivit bättre. Visserligen låter det som om läkarna vill låta henne åka hem men plötsligt, det måste ha varit kring mitten av maj, får jag det sms som försätter mig i mitt långa livs värsta situation:

Caroline skriver att brottet inte läker för att läkarna har upptäckt cancer i benet. Enda "botemedel" man erbjuder är att amputera benet och sätta dit en protes. Det kostar 25 000 kr och hon ber mig om dessa pengar...

Av Palle Reiler - 1 november 2010 16:20

Någon hörde av sig och ville höra fortsättningen på denna story. I och för sig hade jag tänkt göra det ändå -men nu får jag kanske tummen ur.

Det är lite svårt att knyta an till det jag skrev för nio månader sedan. SÅÅÅ mycket har hänt och allt känns sååååå länge sen...

Jo, Caro köpte sin dröm, en förskola, med hjälp av mina pengar. Fram till maj skickade jag ytterligare 10 000 kr utöver de 7000 tidigare sända. Det var lätt att räkna ut att hon inte skulle kunna betala 30 000 på sex månader med de smala inkomster hon fick från verksamheten. De två lärarna skulle betalas. 600 kr i månaden fick de. Kan någon leva på det?

Sen halkade hon någonstans och "stukade foten". Två veckor senare hade inget blivit bättre - tvärtom. Den offentliga sjukvården hade inte gjort någonting åt hennes smärtor. På beskrivningen att döma gissade jag på benbrott. Skickade henne till röntgen och privat sjukvård. Skickade mer pengar till detta. Jo, det var brutet...

Ovido - Quiz & Flashcards